Odlingen i kylan

Jag fick hjälp av katten att rensa i landet.

Jag började i Mars att sätta lite frön. Tomater och Gurka och kanske lite squach. Man täcker med plast och låter sol och värme flöda över de små fröna. Allt går väl och fröna får hjärtblad. Det dröjer inte lång tid förrän man ser blad som växer till. Då ska man sänka värmen så att dom inte drar i väg i växten. Jaha sa jag till mannen, hur gör vi nu. Vi kan väl inte ha 15 grader varmt i huset va? Vi måste flytta ut dom små plantorna. Jamen säger mannen, då blir det ju inga Eco tomater o Eco gurka. Nåja sagt och gjort, vi värmde upp lillstugan och luminerade med kontorslampan o en annan lampa som man kan bränna sig på. In och ut och vattna men det såg bra ut. April kommer och det växter ganska bra. Fläkten behagar gå nu och då, därför att det är rätt kallt ute. Inga Ecotomater här inte. Men nu skulle vi testa detta. Går det inte nu så köper jag tomater som är odlade där solen alltid finns. Spanien. Snart fick jag flytta isär de små plantorna som nu var riktigt stora. Pinnar som stabiserade och faktiskt dom behövde säkert lite extra näring. Jaha, blomstra eller vaddå.. Mannen sa att det blir inga Eco tomater om du vattnar med blomstra, du måste ha koskit. Sagt och gjort koskit finns ju på affären. Då sa plantorna, tack o tack nu ska vi börja växa riktigt fint.
MAJ.Solen är så fin och den lyser så fint men ack det är kallt ute och i växthuset är det inte varmt. Nattetid är det minusgrader så det blir att låta plantorna bida sin tid.
Snart i slutet på Maj så åker dom ut. Därför att lillstugan skulle få besök. Ut med plantorna trots att jorden inte var varm. 10 grader varmt. Enligt alla fröståsigpåare så ska man ha 15 rader varmt i jorden och för att riktigt göra det optimalt ska man fästa en "Dildo" på plantorna så dom skakar fram och tillbaka, då blir blommorna på tomaterna glada. Även dom som läser det här förhoppningsvis. Ja det var väldigt spännande att se hur graderna gick neråt och jag funderade med mannen, ska vi ta ut elementet i växthuset? Då blir det inga Ecotomater säger mannen. Sagt och gjort, ner med långa kablar och på med elementet. 15 grader skulle jag ha. Mitt i natten var det 10 grader i växthuset och utanför var det frost, så jag gasade på någon av dom här kalla nätterna. På morgonen sa mannen, du luckan är på vid gavel på växthuset... Det var 28 grader varmt!!
Kyl ner, kyl ner!
Krisigt värre kan man säga. Bär sej det här? All möda man har med att få något kilo tomater?
Det är bonden och trädgårdmästarn i en som kallar.
Det värsta är att man måste besvära andra med att vattna om man ev. skulle vilja åka bort. Nåja, nu växter dom och jag har några blomklasar som kommit och faktiskt även en liiiten frukt.
Ute i landet växer det så det knakar. Spenaten har jag börjat skörda. Morötter o Dill har jag haft lite besvär med. Var var det jag satte dillen och var var det jag satte morötterna. Jag råkade gallra det jag trodde var morötter men ack det var dill.  Hjärtbladen är estakt lika dana.  Så har man inte arbete så skaffar man sig det.
Nä kanske man skulle göra som katten här ovan. " Var dag är som en gyllne skål, till bredden fylld med vin...Såå drick min vän drick sol och doft, ty dagen den är din"...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0