Maten.



"Maten är din medicin" myntade Paulun, den moderna matgurun i Sverige.  Om man äter rätt mat så fungerar den medicinskt också och man behöver inte gå till apoteket eller till doktorn för att kurera sig. 
"One apple keeps the doctor away" var en viktig insikt som barnen fick lära sig i skolan. Åtminstone i England eller USA. Jag minns när jag var liten så fanns det en familj som alltid hade en fruktlåda i källartrappen som ungarna gick och åt av. Det tyckte jag var fantastikst. Okej, vi hade ju affär och min fostermamma tyckte att jag skulle ha fri tillgång till frukt när jag ville. Men jag tyckte även karamelldisken var intressant, vilket kanske inte var så väluppforstrat. Som tonåring lyfte jag även blicken till cigaretthyllan och ville göra som alla andra vuxtna som var påverkade av amerikanska filmer att det var fint att röka. Alltså var äpplen inte något för mej, karrameller o Cigaretter var destu godare. Så höll jag på i många år. Omedvetet stoppade man i sig både det ena och andra. Men det som ändå någonstans fastnade var filkulturen som vi gjorde iordning några gånger i veckan. Att det även fanns blandade grönsaker, ärter, morötter i konserv som min fostermamma absolut tillät mig att äta. Att bullarna från Holgers bageri var goda, även kubbarna och bondkakorna.  Tandläkaren Gerson Bergman hade väl tile åsikter om våra matvanor, eller karamellvanor.. Det kände man av en vårdomgång per år... Gapar man idag så ser man spåren av amalgan. Men vadå...
Fruktsoppan som vi gjorde för att äta till söndag middag, ackompanjerad av högmässan med psalmsång och predikan. Ingenting av det tog jag skada av. Det var tryggheten och lugnet. Man växte upp och det var ingenting särskilt med det, man åt och man rökte och man motionerade ingenting. Jaa visst cyklade man men nog var det häftigt att åka moped.
Så lätt och så  bekvämt! Sen var det ju naturligt att killarna kom fräsande med sina "åkdon" bil, hög status, moppe, gick väl an. Så går åren och man tänker inte så mycket på hur man lever, man bara lever.
Så kommer det där som man inte alls visste skulle komma. Man blev med barn, maten var inte så viktig då heller. Huvudsaken vi hade pengar för dagen.  Man blev lite tjockare i om med att man hade varit med barn. Lördagsgodis var även till för oss vuxna. Handeln utvecklades bra, man tog fasta på att vi hade mer fritid och TV. Vad passar att göra framför TV:n ? Ja chips och öl är ju gott. och barnen fick äta lördaggodis. Men bara då. Och nu börjar vi bli liiite mer medvetna. Hål i tänder ville vi ju inte att barna skulle ha. Borsta tänder, bara lördagsgodis. Men vanorna dom dåliga var etablerade. Vi hade lärt oss av våra mammor hur man skulle laga mat. Jag lärde mig lite på Grans Lanthushållskola. Idag är jag glad för det. Någonstans i ryggraden finns en massa bra saker som våra mammor och skolor har lärt oss.
Nu har vi slutat röka för ganska länge sen, nu tittar vi oroligt på våra barn o barnbarn och vill att dom ska äta RÄTT.
Så tar man lite av det gamla, ser uppmärksamt på det nya mixar det så att man känner att det blir bra.
GI, stenåldermat, Atkins ja you name it är nu dagens nyhet. Vi blir så lurade av reklamen och smalmaten och andra  gurus.  Dietisterna gruffar och håller inte med. Men det måste provas och testas i alla led.
Vi kan konstatera att GI är något för oss. Mannen har ätit GI i en månad nu och gått ner ca sex -sju  kilo! Det ni! Jag går väl lite saktare fram. Kvinnor lagrar och blir av med fett på ett annat sätt. Vi äter fett, kött, INGET SOCKER. Kolhydrater räknas och att handla på affären är riktigt intressant.  Vi lagar mat och ibland blir det nästan trångt vid spisen då mannen absolut måste prova en massa recept. Jag har minsann fått släppa många göromål i köket efter detta. Posiivt? Jaa man måste ju dela med sig av spisen och diskbänken.
Gör det kvinnor och åk ut o hälsa på andra människor, maten står på bordet när du kommer hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0